HIDUP

Sabtu, 02 Januari 2010

Kemarin sudah menjadi sejarah, hari ini apa yang sedang kita lakukan, esok hari yang belom pasti.
Hisablah hari pertama semoga hari yang kedua lebih baik karena mungkin ajal pada hari yang kedua.
HIDUP CUMA DALAM 2 NAFAS : Nafas naik dan Nafas turun.
Hargai nafas yang naik, karena udara yang dihirup adalah pemberian Allah secara cuma-cuma dan cari keridhaan-Nya dalam menggunakannya.
Bertaubatlah dalam nafas yang kedua, karena mungkin itu nafas yang terakhir keluar dari tubuh bersama nyawa dan roh untuk meninggalkan dunia yang fana ini.
HIDUP CUMA ADA 2 PILIHAN: Hidup dalam keridhaan Allah, atau Hidup dalam kemurkaan Allah.
HIDUP YANG ABADI CUMA ADA DI 2 TEMPAT : Kekal di dalam neraka atau Kekal di dalam syurga.
Ingatlah kecelakaan neraka itu amat mengerikan dan kita hanya diyakinkan oleh keyakinan kita kepada rukun IMAN. Rukun Iman itu ada 6 dan apabila hilang satu daripadanya maka hilanglah ia.
Kelezatan dan kesejahteraan syurga itu hebat. Tidak terduga oleh fikiran kita dan untuk mendapatkannya terjemahkan rukun ISLAM yang 5 itu dan puncaknya adalah SHALAT...amat sukar untuk dipercayai bagi yang ingin ke SYURGA tetapi tidak shalat, umpama seseorang yang ingin menaiki kapal terbang, tetapi tidak mempunyai boarding pass.
Dan mereka yang sengaja melalaikan shalat, umpama mengeposkan sepucuk surat tanpa melekatkan perangko...apabila ditanya bagaimana surat itu akan sampai pada penerimanya...lalu dia berkata perangkonya akan diantar kemudian.
Ada 2 penyelesaian dalam kasus ini : Dia mungkin di denda..atau, suratnya masuk tong sampah.
Oleh karena itu, tidakkah semestinya bersyukur atas segala nikmat yang Allah berikan...Sekurang kurangnya Allah telah memberikan udara secara cuma cuma untuk berzikir mengingatNya setiap detik dan ketika kita kembali kepada Allah semoga dalam keadaan jiwa yang tenang..lalu masuk ke dalam syurga dalam keadaan diri ridha dan Allah meridhai..

0 comments: